In 5 stappen

In 5 stappen

internationaal verzekeren

01

Bewustwording

Internationaal goed verzekerd zijn is minstens zo belangrijk als lokaal verzekerd zijn. Internationaal verzekeren is complex en kent valkuilen. Verkeerde keuzes kunnen leiden tot claims van zakenpartners of lokale overheden.

02

Verschillende landen eisen een verschillende aanpak

Hoe u uw werkzaamheden en risico’s verzekert, hangt af van de landen waar uw bedrijf zit. Per land is het anders. Een analyse van de landen waar het bedrijf gevestigd is moet de eerste stap zijn!

03

Verzekeren: wat en hoe

Bepaal wat u wilt verzekeren. Zorg dat er een oplossing komt die recht doet aan de eisen en wensen van de organisatie. En zorg dat u overal compliant bent.

04

Implementeren, coördineren en communiceren

Bij een internationaal programma met lokale polissen in verschillende landen zijn een internationale verzekeraar en een internationaal werkende adviseur onmisbaar. Zij hebben kantoren of partners in de landen waar ook de organisatie gevestigd is.

05

Inzicht en overzicht

Naast verzekeren is het overzicht van de verschillende verzekeringen en dekkingen voor het hoofdkantoor van belang. Ook de dochterondernemingen moeten weten wat er voor hun verzekerd is. Inzicht in en overzicht van de internationale programma’s en verzekeringen is voor alle partijen noodzakelijk.

Stap 1
Bewustwording

  1. Herken de uitdaging
    • Vanuit Nederland alles verzekeren kan betekenen dat u in een aantal landen belasting ontduikt.
    • Wanneer u in Nederland specifieke landen verzekert kan het betekenen dat u de helft van de schade-uitkering aan de Belastingdienst moet afdragen.
    • Ervan uitgaan dat het in andere landen goed geregeld is leidt tot onverwachte situaties.
    • Stel dat er in Spanje een schade is, wilt u die dan in Spanje af laten wikkelen of in Nederland?
    • Ieder land heeft specifieke verzekeringseisen die in dat land moeten worden afgesloten. Dat kan niet vanuit Nederland.
  2. Zie de oplossing: Internationaal verzekeren.
  3. Ervaar de 10 voordelen van internationaal verzekeren.

Stap 2
Verschillende landen eisen een verschillende aanpak

  1. In welke landen is het bedrijf gevestigd en wat zijn de activiteiten
  2. Wat voor land is het (verzekeringstechnisch)?
    1. Een EU-land (Freedom of Service).
    2. Een land buiten de EU dat u vanuit Nederland mag verzekeren (Non Admitted).
    3. Een land buiten de EU dat u alleen maar lokaal mag verzekeren (Admitted).
  3. Zijn er in dat land verplichte verzekeringen die lokaal afgesloten moeten worden?
  4. Zijn er verzekeringen die geeist moeten worden door lokale afnemers?
  5. Zijn er specifieke verzekeringen die beter lokaal afgesloten kunnnen worden dan vanuit Nederland?

Stap 3
Verzekeren: wat en hoe

  1. Kies wat u wilt verzekeren
    • Aansprakelijkheid
    • Cyber
    • Brandverzekeringen
    • Transport
    • Reis en ongevallen
    • Krediet
  2. Zoek een assurantieadviseur die dit kan en zoek dan samen verzekeraar(s).
  3. Kies hoe u de verzekering op wilt bouwen (afhankelijk van verschillende landen).
  4. Bepaal de inhoud van de polissen;
    • Verzekerde bedragen masterpolis.
    • In welke landen lokale polissen.
    • Welke verzekerde bedragen op lokale polissen.
    • Clausules.
    • Gekoppelde dekkingen aan lokale polissen.
  5. Bekijk per land of er lokale dekkingen aan de polis gekoppeld moeten worden. Of lokaal apart gesloten.

Stap 4
Implementeren, coördineren en communiceren

  1. Noodzakelijk: kies een adviseur en verzekeraar met een internationaal netwerk.
  2. Adviseur coordineert de benodigde communicatie en instructies:
    • De adviseur van het hoofdkantoor naar haar lokale partners. Deze geeft door:
      • Wat de inhoud van het internationale programma is.
      • Wat de opdracht is ten aanzien van de lokale verzekeringen.
      • Wie de lokale contactpersoon van de klant is.
    • Door het hoofdkantoor naar haar dochter(s):
      • Informeert de internationale dochters dat gekozen is voor een integrale aanpak.
      • Dat ze samen moeten werken met de lokale partner van de adviseur van de moeder. Geef aan wie contact zal opnemen en wat de opdracht is.
    • Door de verzekeraar(s) naar de betrokken lokale verzekeraars.
      • Geef aan dat er lokale verzekeringen gesloten worden. Geef de lokale gegevens van de dochterondernemingen en de betrokken lokale adviseur door.
  3. Tenslotte legt de lokale assurantieadviseur contact met het lokale bedrijf.

Stap 5
Inzicht en overzicht

  1. Het hoofdkantoor heeft de lijnen uitgezet en weet wat de dochters verzekerd hebben. En de dochters weten wat ze moeten verzekeren in aanvulling op wat het hoofdkantoor geregeld heeft. Het hoofdkantoor krijgt dan onder andere de volgende info:
    • Totale premie per land.
    • Totale premie per verzekeringsgroep.
    • Wat kost een gemiddelde werknemer aan Employee Benefits.
    • Schades in de verschillende lijnen en per businesslijn.

01

Bewustwording

Internationaal goed verzekerd zijn is minstens zo belangrijk als lokaal verzekerd zijn. Internationaal verzekeren is complex en kent valkuilen. Verkeerde keuzes kunnen leiden tot claims van zakenpartners of lokale overheden.

Stap 1
Bewustwording

  1. Herken de uitdaging
    • Vanuit Nederland alles verzekeren kan betekenen dat u in een aantal landen belasting ontduikt.
    • Wanneer u in Nederland specifieke landen verzekert kan het betekenen dat u de helft van de schade-uitkering aan de Belastingdienst moet afdragen.
    • Ervan uitgaan dat het in andere landen goed geregeld is leidt tot onverwachte situaties.
    • Stel dat er in Spanje een schade is, wilt u die dan in Spanje af laten wikkelen of in Nederland?
    • Ieder land heeft specifieke verzekeringseisen die in dat land moeten worden afgesloten. Dat kan niet vanuit Nederland.
  2. Zie de oplossing: Internationaal verzekeren.
  3. Ervaar de 10 voordelen van internationaal verzekeren.

02

Verschillende landen eisen een verschillende aanpak

Hoe u uw werkzaamheden en risico’s verzekert, hangt af van de landen waar uw bedrijf zit. Per land is het anders. Een analyse van de landen waar het bedrijf gevestigd is moet de eerste stap zijn!

Stap 2
Verschillende landen eisen een verschillende aanpak

  1. In welke landen is het bedrijf gevestigd en wat zijn de activiteiten
  2. Wat voor land is het (verzekeringstechnisch)?
    1. Een EU-land (Freedom of Service).
    2. Een land buiten de EU dat u vanuit Nederland mag verzekeren (Non Admitted).
    3. Een land buiten de EU dat u alleen maar lokaal mag verzekeren (Admitted).
  3. Zijn er in dat land verplichte verzekeringen die lokaal afgesloten moeten worden?
  4. Zijn er verzekeringen die geeist moeten worden door lokale afnemers?
  5. Zijn er specifieke verzekeringen die beter lokaal afgesloten kunnnen worden dan vanuit Nederland?

03

Verzekeren: wat en hoe

Bepaal wat u wilt verzekeren. Zorg dat er een oplossing komt die recht doet aan de eisen en wensen van de organisatie. En zorg dat u overal compliant bent.

Stap 3
Verzekeren: wat en hoe

  1. Kies wat u wilt verzekeren
    • Aansprakelijkheid
    • Cyber
    • Brandverzekeringen
    • Transport
    • Reis en ongevallen
    • Krediet
  2. Zoek een assurantieadviseur die dit kan en zoek dan samen verzekeraar(s).
  3. Kies hoe u de verzekering op wilt bouwen (afhankelijk van verschillende landen).
  4. Bepaal de inhoud van de polissen;
    • Verzekerde bedragen masterpolis.
    • In welke landen lokale polissen.
    • Welke verzekerde bedragen op lokale polissen.
    • Clausules.
    • Gekoppelde dekkingen aan lokale polissen.
  5. Bekijk per land of er lokale dekkingen aan de polis gekoppeld moeten worden. Of lokaal apart gesloten.

04

Implementeren, coördineren en communiceren

Bij een internationaal programma met lokale polissen in verschillende landen zijn een internationale verzekeraar en een internationaal werkende adviseur onmisbaar. Zij hebben kantoren of partners in de landen waar ook de organisatie gevestigd is.

Stap 4
Implementeren, coördineren en communiceren

  1. Noodzakelijk: kies een adviseur en verzekeraar met een internationaal netwerk.
  2. Adviseur coordineert de benodigde communicatie en instructies:
    • De adviseur van het hoofdkantoor naar haar lokale partners. Deze geeft door:
      • Wat de inhoud van het internationale programma is.
      • Wat de opdracht is ten aanzien van de lokale verzekeringen.
      • Wie de lokale contactpersoon van de klant is.
    • Door het hoofdkantoor naar haar dochter(s):
      • Informeert de internationale dochters dat gekozen is voor een integrale aanpak.
      • Dat ze samen moeten werken met de lokale partner van de adviseur van de moeder. Geef aan wie contact zal opnemen en wat de opdracht is.
    • Door de verzekeraar(s) naar de betrokken lokale verzekeraars.
      • Geef aan dat er lokale verzekeringen gesloten worden. Geef de lokale gegevens van de dochterondernemingen en de betrokken lokale adviseur door.
  3. Tenslotte legt de lokale assurantieadviseur contact met het lokale bedrijf.

05

Inzicht en overzicht

Naast verzekeren is het overzicht van de verschillende verzekeringen en dekkingen voor het hoofdkantoor van belang. Ook de dochterondernemingen moeten weten wat er voor hun verzekerd is. Inzicht in en overzicht van de internationale programma’s en verzekeringen is voor alle partijen noodzakelijk.

Stap 5
Inzicht en overzicht

  1. Het hoofdkantoor heeft de lijnen uitgezet en weet wat de dochters verzekerd hebben. En de dochters weten wat ze moeten verzekeren in aanvulling op wat het hoofdkantoor geregeld heeft. Het hoofdkantoor krijgt dan onder andere de volgende info:
    • Totale premie per land.
    • Totale premie per verzekeringsgroep.
    • Wat kost een gemiddelde werknemer aan Employee Benefits.
    • Schades in de verschillende lijnen en per businesslijn.

Meer informatie over deze 5 stappen?

Download het whitepaper!